Tuesday, December 02, 2008

BeRaNi KoNgSi PeNgAlAmAn



“ Pengalaman antara GURU yang terbaik”.

Antara ya @ tidak, setiap kita mempunyai jawapan yang tersendiri terhadap kesahihan frasa di atas. Dan saya setuju mengatakan bahawa pengalaman adalah antara guru yang terbaik dalam mengajar selok – belok dan erti kehidupan.

Kelahiran blog ‘khazinatul asrar’ ini pun diharapkan menjadi medan perkongsian pengalaman. Belajar daripada pengalaman hidup individu merupakan bentuk motivasi yang jarang – jarang diterokai.


Justeru itu, saya mengajak sahabat ‘bloggers’ atau insan di luar sana untuk berani berkongsi pengalaman yang sesuai dan mendatangkan kebaikan kepada masyarakat.


Pengalaman saya semasa menaiki KTM di KL SENTRAL menuju stesen BANGI memeriahkan lagi pengisian blog ini.

Kebanyakan orang yang biasa menaiki KTM terutamanya pada waktu ‘puncak’ pasti maklum suasana semasa berada di dalam tren.
Kesilapan saya memilih waktu perjalanan yang kurang sesuai telah mengundang padah. Dan saya tidak menjangka tren waktu petang pada hari itu dipenuhi dengan manusia yang berpusu – pusu menaiki tren untuk kembali ke rumah masing – masing selepas bekerja.

Walaupun sukar, saya tetap gagahkan diri untuk merempuh masuk ke dalam tren, jika gagal alamatnya…mungkin menjelang malam baru dapat menaiki tren. Saya tersedar suasana yang kurang menyenangkan berlaku apabila tren telah tiba di stesen Mid Valley. Sebelum tu, tren taklah sesak dan menyesakkan, Cuma ‘full’ je.

Tren semakin padat dengan manusia, lelaki dan perempuan tersangat rapat, tak mengira tua atau muda, yang berbadan besar atau kecil turut sama terhimpit serta menghimpit. Adapun orang muda yang duduk seperti keberatan memberikan tempat pada orang tua. PANAS DAN LESU jasad apabila menaiki tren seperti ini !!!



ADA YANG LUPA ADAB, JAUH SEKALI SOPAN.. KERAKUSAN MENAIKI TREN MENYEBABKAN ADA YANG TAK KISAH DAH APABILA BERSENTUHAN KULIT ANTARA BUKAN MAHRAM. ADAKAH INI dikategorikan DARURAT ..?
JADI, TAK mengapa JIKA BERSENTUH KULIT DAN SANGAT RAPAT KEDUDUKAN LELAKI DAN PEREMPUAN..? TAK MUNGKIN,….

Saya fikir para pembaca sekalian tentu dapat membayangkan keadaan sesak dalam tren ini.
!!! Azam saya, TAKKAN KU ULANGI KESILAPAN INI !!!


Sempat juga telinga saya mendengar perbualan pelancong asing yang kebetulan berkumpul bersama keluarganya dan berdiri agak rapat dengan saya.
“ This is the style of developing countries like Malaysia. The train is so full..unpleasent.”..

Dialog di atas adalah antara isi penting yang dapat saya ingat semasa menulis ‘post’ ini. Tergamak juga mereka mengucapkan kata – kata tersebut sambil ketawa..tergelak – gelak. Apapun, inilah hakikat yang perlu diterima dan difikirkan !
Apa yang dapat saya tafsirkan, pelancong itu bukan hanya menegur akan kondisi tren yang tidak selesa pada waktu tersebut tetapi lebih kepada sikap kebanyakan orang yang lupa adab.
Dan yang paling menyakitkan mata apabila ternampak seorang lelaki berusia dalam lingkungan 30-an mengambil kesempatan dengan memegang tangan seorang gadis. Memegang erat… Nasib baik, gadis tersebut menarik PANTAS tangannya. Cuma, dia diam saja.
For sure, I knew that girl..
Dan memang sah lelaki itu mengambil kesempatan dalam kesempitan sebegitu apabila saya sendiri bertanya kepada gadis itu setelah keadaan tren agak lengang. Gadis itu tak kenal pun lelaki tersebut.
Leganya hati saya apabila keluar dari tren. Dah sampai pun kat BANGI, hajat saya hendak melawat adik yang belajar di KUIS.
Semoga ALLAH mengampunkan segala kesalahanku sepanjang perjalanan dan sekalian muslimin yang terjebak di dalam tren tersebut.
DO NOT REPEAT IT AGAIN.!.
ImPiAn BombastiC

Terlintas di benak fikiran, seronoknya jika kerajaan MALAYSIA melancarkan projek membina tren yang mengasingkan ruang antara lelaki dan perempuan..yang kanak – kanak takpe kot..
Ya.. mengusahakan penciptaan tren islamik !
Jadi, boleh kurangkan gejala tak sihat…yakinlah ia berbaloi walaupun menelan bajet lebih besar berbanding yang diperuntukkan untuk tren yang ada sekarang.
Tak kisahlah bagaimana rupa bentuk tren islamik tu. Apa yang perlu diberi perhatian sekarang ialah gejala kurang sihat dalam tren perlu ‘JAGAAN KETAT PIHAK BERWAJIB’. Rasanya, semua perlu memainkan peranan. Ini baru cerita dalam tren, belum masuk slot cerita kat luar tren..
TAK LARAT NAK CERITA…

Kita perlu sentiasa berhati – hati dan bersedia menghadapi sebarang kejadian yang bakal berlaku pada masa hadapan.
Antara dua kejadian yang pasti ialah KEMATIAN ( KIAMAT KECIL BAGI MANUSIA ) DAN ‘TRUE’ KIAMAT !

: khazinatul asrar : Menyedarkan Dunia, Memajukan Tamadun : Hak cipta terpelihara :

1 comments:

Miss Ishak said...

Salam 'alayk ya ukhti..

Perkongsian yang menarik..
Ana pun pernah mengalaminya.

Tambah-tambah lagi kalau kita menunggu tren di stesen yang dikategorikan sangat sibuk ditambah lagi pada petang jumaat, selepas Asar, hanya Allah je yang tau.
Kadang-kadang sampai 3-4 kali terlepas dek tak mahu berebut dan bersesak-sesak.

Di Alexandria, Mesir, trennya (Tram) mempunyai gerabak yang mengasingkan penumpang perempuan dan lelaki. Ada jugak gerabak yang membolehkan campur lelaki-perempuan. It's more comfortable and lesser worries..