Tuesday, August 25, 2009

TeLah beberapa bulan berlalu, blog ini sepi tanpa entri. ALhamdulillah, aku masih berpeluang menulis dan saling berkongsi ilmu dengan pembaca sekalian.

aku tidak mampu menulis hal - hal yang hebat seperti yang tertulis dalam blog kalian tetapi indahnya andai kita boleh berkongsi kisah - kisah yang mendekatkan diri kita semua kepada pencipta dunia. banyak cerita yang dikongsikan dalam blog,..ada cerita peribadi, ada cerita hidup orang dan sebagainya.

biasa saja tentang tajuk entri ini ~ aku belum kenal diri...
tapi aku perlu fikiran kalian.


ramai insan yang aku kenali sepanjang hidupku dan dalam perkenalan dengan mereka, banyak ujian yang aku hadapi bersama mereka...dan dalam pertemuan dengan mereka, rupanya aku semakin faham bahawa aku belum mengenal diri ku yang sebenarnya walaupun telah hidup bertahun - tahun.




Siapa kah aku didunia ini?
Bagaimana aku boleh hidup di sini?
Untuk apa?..

Aku membaca Al-quran, kerna aku diberitahu jawapan kepada semua persoalan di dalam jiwa ini ada didalamnya. dalil aqli dan naqli, aku cari.

aku orangnya biasa - biasa saja dalam pengetahuan agama. aku masih tidak faham nikmat syurga dan azab neraka. ada orang beritahu bahawa untuk mengetahui dan memahami nikmat syurga perlu menerokai nikmat dunia... Betulkah? Bagaimana agaknya?
Rupanya, ramai manusia yang hanya mengikut syariat Allah tetapi lupa kepada makrifat, hakikat, tarikat.......... tentang Allah.

ada orang beritahu untuk mengenal Allah, perlu mengenal diri dahulu...dan untuk mengenal diri, perlu mengenal manusia dahulu....dan ramai yang hancur bila dah kenal manusia. kenapa? Kerana akan terlupa untuk mengenal Allah.

ada orang yang hidupnya menjaga syariat Allah tetapi terpisah dari makrifatullah... ada orang tahu Allah adalah pemilik mutlak alam tetapi ingkar syariat Allah.

aku mengira ramai manusia di luar sana yang sedang 'mencari sesuatu yang hilang....'
sesuatu yang sangat berharga, tiada nilaian harta mampu menebus kehilangannya.


adakah di antara kalian turut merasa kehilangan sesuatu sepertimana yang aku rasa..?
atau adakah di antara kalian yang taksub dengan hidup di dunia ini........hingga lupa bahawa hidup hanya sementara !

adakah diantara kalian yang telah mengenal dirinya ?.. berkongsilah dengan aku..beritahu aku rahsianya agar aku dapat kenal diri lalu kenal Allah lalu aku boleh bertemu Allah dalam redhaNYA.