Monday, March 09, 2009

UsEless WeApon


Idea entri kali ini timbul setelah saya menghadiri Kuliah agama yang sering diadakan di kampus pada waktu rehat sekitar zohor.

PEnceramah jemputan pada suatu kuliah ada menyentuh tentang

10
PERKARA YANG SIA – SIA.


Saidina Uthman bin Affan menyatakan antara 10 perkara tersebut adalah :

  1. Orang alim yang tidak ditanya ilmunya.
  2. Ilmu yang tidak diamalkan.
  3. Nasihat yang benar tetapi tidak diterima.

4. SENJATA YANG TIDAK DIPAKAI

5. Masjid yang tidak dimakmurkan dengan solat jemaah.

6. Al – quran yang tidak dibaca.

7. Harta yang tidak diinfaqkan.

8. Kuda yang tidak ditunggangi.

9. Zuhud dihati orang yang cintakan dunia.

10. Umur yang panjang tetapi tidak digunakan untuk beribadah.


Saya tertarik untuk mengulas secara ringkas tentang perkara yang ke-4 yakni senjata yang tidak dipakai.


Hampir Semua Negara Islam memiliki senjata pertahanan masing – masing. Mungkin disebabkan pengaruh istilah ‘masing – masing’ ini maka bilangan Negara yang sudi menghulurkan kelengkapan senjata bagi rakyat Palestin untuk mengusir Yahudi Laknatullah menghampiri SiFaR !


Mungkin ada yang berpendapat hal ini kurang relevan pada era kini. Dulu boleh lah pakai kan….sebab memang dulu peperangan kerap berlaku antara golongan kuffar dan pihak muslimin, jadi menjadi perbuatan sia - sia apabila membiarkan senjata tidak diguna semaksimumnya tetapi sekarang LAIN !


SEkarang,........... SEnjata hanya digunakan untuk pertahanan Negara masing – masing. Yang menghairankan adalah bagaimana negara golongan kuffar ini boleh bersatu menumbangkan ISlam dengan menyumbangkan sejumlah besar kelengkapan senjata canggih kepada Yahudi Laknatullah sedangkan negara muslim terus berpeluk tubuh menyelamatkan harta benda 'masing - masing' tanpa menghayati nilai empati terhadap rakyat Palestin. Sungguh sekiranya hal ini berlanjutan, ternyata masih tipis lagi rasa tanggungjawab kita terhadap Palestin dan nasib rakyatnya.


SIA – SIA kita memiliki senjata canggih tetapi tidak digunakan untuk membantu mereka yang memerlukan. Rakyat Palestin walaupun cuma berbekalkan senjata keimanan yang teguh dan batu – batu kecil namun, mereka yang berjihad di sana mempunyai kedudukan istimewa di sisi Allah S.W.T.


Apakah yang tidak kena dengan umat Islam kini ? ADAkah kerana kita tidak mampu membantu mereka dalam aspek persenjataan ? atau sebenarnya ketakutan kita menentang Yahudi Laknatullah serta sekutunya menjadi asbab utama senjata yang kita ada terus tersimpan rapi.


Entri ringkas ini diharap memberi manfaat kepada pembaca blog khazinatul asrar. Melaksanakan sesuatu bukan semudah kita membicarakannya.


Jangan Fikir Remeh Pesanan Para Sahabat Rasulullah S.A.W.

Hikmah dan makna yang mendalam pada setiap butir bicara mereka kadangkala tidak tercapai dek akal kita.

Kepada kawan - kawan, jemputlah menghadiri kuliah agama pada hari isnin dan rabu di dewan kuliah 2 di kampus kita ok !

Bersama Menambah Ilmu !

Sebarang teguran dan komen pada setiap artikel yang saya tulis amat dialu - alukan.

0 comments: