Thursday, November 20, 2008

tak sangka les,,



Manis,..nama panggilanku semasa kerja sambilan di supermarket. Sungguh tragis pengalaman kerja sambilan ni. Dalam banyak – banyak kerja yang pernah aku buat, tak sangka yang ni lain dari yang lain. Yang ni pun sebelum aku menerima tawaran melanjutkan pengajian di matrikulasi Labuan dulu.

Mendengar saja perkataan manis mengingatkan aku dengan sekumpulan geng. Fi, mira, ron, sal,.mereka ni perempuan. Cuma mira lebih asli kewanitaannya berbanding fi, ron dan sal yang bersifat agak tomboy!

Well, for me, they were really ‘tomboy’. Geng ni lah yang memanggilku dgn nama ’manis’. Entah, kenapa.

Aku baru saja bekerja di supermarket tu. Dan keramahan mereka menambat hatiku untuk selalu menghabiskan masa rehat bersama geng – geng ni. Apa yang istimewa tentang geng ni adalah mereka umpama anggota badan, saling bergantung antara satu sama lain untuk mencapai kesempurnaan hubungan. Hampir dua bulan mengenali mereka, aku tak sangka ada rahsia yang terpendam.

Sehinggalah ada kenalan lelaki yang bertanya kepadaku, “Kenapa kau berkawan dengan geng tu?...kau tak tahu kah mereka……………….”.

“Apa? ”, cepat gila aku potong ayatnya. “Takdalah”, gelabah juga kenalan tu menjawab pertanyaanku. Mungkin nadaku agak tegas. Yalah, geng tu kan baik sangat dengan aku, tiba – tiba dia mempersoalkan kehadiran mereka pula. Masa muda remaja, tak semua yang memiliki ‘fikiran panjang’. Aku tak percaya cakap – cakap orang selagi tak nampak bukti. Tak baik berburuk sangka apatahlagi dengan kawan yang baik seperti geng tu.

Pergi tandas… asyik – asyik pi tandas, apa kes ron dan mira ni. Ya lah, bekerja di ruangan yang dekat keraplah mereka bertentang mata, bercerita sakan. Aku pula bukan nak mengintip mereka buat apa kat tandas tu tapi memang kebetulan, aku ternampak mereka berdua. Ish..ish.. buat apa masuk tandas berdua?.. bisik hatiku. Terserempak pula dgn fi dlm tandas, “wow..woi,.!!! ",teriak Fi. “ Fi, jangan bising nanti bos dengar, naye kita nanti”. “Ah.. relaxlah manis. Ron, mira keluar cepat, korang buatpe kat dalam tu ha..!!!".

Tercegat aku dan fi melihat mereka keluar bersama. Ada ‘love bite’ kat leher mira. Astaghfirullah..hatiku mengucap, ingat Allah banyak – banyak. Mereka ni les ka?...lesbian rupanya.

Bila aku risik2 mereka,

SAH..mereka lesbian! Apa nak jadi ni, fi pun sama rupanya. Dan sal..patutlah sangat rapat dengan aku. Suka belanja aku makan, ambil berat bukan main, ingatkan kawan sampai hujung hayat,..sal kan perempuan, jadi aku tak kisah sangat bila berjalan bersama dia memegang tanganku atau bahuku. Memang sah perempuan. Tapi, ada suatu masa lah..mengapa sampai sal bermasam muka dengan fi, gaduh2 sebab AKU?... sal dan fi bergaduh sebab aku?.. apa kes pula ni..

Sal dan fi suka manis,.. hahahaha…..ketawa berdekah – dekah hatiku. YA ALLAH, sebelum aku terjerat dengan kelompok lesbian ni, baik aku blah… ya, aku jumpa bos, kontrak masih berjalan, jadi aku bagi alasan berbunga – bunga. Maaflah bos, aku tak tahan. Aku berjaya keluar dari situ.

Alhamdulillah, ALLAH menyelamatkan aku dari fitnah ini. Tapi, kasihan mereka. Bagaimana dengan geng tu, siapa yang akan menyedarkan mereka akan dosa dan kesalahan besar tu. Selepas memasuki matrikulasi, aku pernah terserempak dengan fi kat kedai baju, dia masih macam dulu lagi, tapi kali ni dia langsung tak menegur aku. Sedih juga, mungkin dia malu, aku pun tak tegur dia. Entahlah, berat betul hatiku menyapa fi, dia sedang berjalan dengan seorang awek cun - melecun. Ku lihat rambut fi masih lagi berwarna dan terpacak macam dulu. Masa itu, aku berdoa semoga Allah memberi hidayah kepada geng tu. Aku merasa tak berdaya bila bergerak seorang diri.

Aku mencari imej yang sesuai, kemudian terjumpa gambar karton seperti di atas. Siap dengan dialog lagi, dialog yang perlu difikirkan dengan teliti. Ada banyak sesuatu yang tak kena.

Sekarang, bila aku menyedari makna dakwah dan tuntutannya,.memahami keindahan islam dengan lebih baik,. Perkara ni selalu menerjah fikiranku. Kesuma, carilah mereka, mereka perlukan bantuan. Terngiang – ngiang bisikan ni. Aku tahu, bukan geng ni saja, ada ramai lagi geng seperti mereka yang perlu bantuan di luar sana. Tak pantas bagiku duduk di rumah bersenang lenang dan memikirkan kepentingan diri semata - mata.

Aduh, berat ni hendak dikerjakan seorang diri. So, let's move together for helping them. Pesan ku, hati - hati bila memilih teman, harap tidak terjerat dengan kelompok salah. Nanti, diri sendiri merana.

CARILAH PANDUAN YANG SESUAI AGAR TAK TERSALAH ARAH. HIDUP HANYA SEMENTARA.

0 comments: