Monday, October 13, 2008

kuasa fokus


KUASA FOKUS

Antara masalah yang sering dihadapi oleh kebanyakan pelajar ialah kesukaran untuk fokus semasa berada di kelas mahupun dewan kuliah. Bagaimana nak fokus dengan baik dan dalam tempoh yang lama?

Teknik – teknik yang baik telah banyak dibincangkan oleh pakar motivasi dan individu yang faqih dalam bidang ini. Justeru itu, saya tidak ingin membincangkannya di sini, insya’ALLAH pada artikel seterusnya. Apa yang ingin saya tekankan pada perkongsian ilmu kali ini adalah
“ KUASA FOKUS “.


Pernah tak saudara semua cuba membakar sekeping kertas dengan menggunakan cahaya matahari yang difokuskan kepada satu titik pada kertas tersebut melalui kaca atau dalam istilah bahasa inggerisnya ‘ magnifying glass ’ ? Ya, fenomena tersebut menjelaskan lagi tentang kuasa fokus dalam artikel ini yang bukan sahaja mampu membakar tetapi turut merubah keadaan fizikal kertas tersebut.


Bayangkanlah jika kita memiliki KUASA FOKUS ?
IA MAMPU MERUBAH KEHIDUPAN YANG BIASA KEPADA LUAR BIASA !!! INSYA'ALLAH.



Apabila PERHATIAN dan USAHA diarahkan pada SATU MATLAMAT, kita boleh membayangkan betapa hebatnya hasil itu nanti. Dan juga sekiranya semua kuasa minda kita difokuskan, pasti kita akan kebal dan sukar dikalahkan.

Ramai tokoh hebat yang membicarakan tentang kuasa fokus yang mereka jana dalam diri. Mereka bukan sahaja memberikan sumbangan besar kepada masyarakat malahan mencipta sejarah tersendiri apabila dilabel sebagai manusia unik yang memahami hala tuju kehidupan, melihat dengan mata hati matlamat mereka yang satu, disulami pula dengan semangat yang berkobar – kobar semata - mata untuk memenuhi syarat mencapai gol hidup.


Nabi Muhammad s.a.w adalah tokoh agung yang memiliki kuasa fokus yang tinggi dan ada lagi kelompok manusia yang mencontohi keperibadian rasulullah s.a.w ini. Baginda mampu mengubah corak dunia dan membersihkan kejahilan yang menyeliputi kehidupan manusia. Dan tentu sekali ini semua dengan KUASA ALLAH S.W.T.

Berbalik kepada masalah fokus yang menjadi masalah penuntut ilmu sekalian, mungkin suatu peringatan yang baik bahawa antara penguat kuasa fokus ini adalah melakukan perkara yang sangat kita cintai. Pakar psikologi terkenal, Sigmund Freud ada berkongsi resipinya dalam menggapai kebahagiaan ini yakni “ WORK AND LOVE”. Perlu kita amati bahawa dalam konsentrasi juga terlibat unsur – unsur meditasi, visual, pemikiran positif, kreativiti dan banyak lagi. Kebanyakan hal dalam hidup ini memerlukan suatu bentuk konsentrasi. Fokus yang cemerlang mampu menyumbang kepada pencapaian yang hebat dan kebahagiaan, insya’ALLAH.

Walaubagaimanapun, fokus juga tidak dapat berdiri sendiri.
KESUNGGUHAN DAN KESABARAN perlu seiring dengan fokus.
Pesanan untuk tugasan @ ‘assignment’ seterusnya, bolehlah diberikan sepenuh perhatian, elakkan gangguan untuk mencapai matlamat yang diimpikan. ANDA AKAN TERKEJUT DENGAN HASIL YANG DIPEROLEHI.!!.
FOKUSKAN DIRI KITA SEMASA BELAJAR
AIM FOR THE HIGH, YET BE PREPARE FOR THE WORSE.

0 comments: