Sunday, September 21, 2008

teknik membaca berkesan


assalamu'alaikum wbt.

YA ALLAH,.terima kasih kerana masih mengurniakan nikmat pancaindera yang sempurna untuk hambaMU. dengan anggota yang sempurna ini, hambaMU manfaatkan untuk membaca lalu berkongsi dengan para pengunjung blog ini akan ilmuMU yang sangat luas.

mengenang akan adik - adik di kampung, adik - adik usrah, atau pun sahabat - sahabiah yang mencari kaedah membaca berkesan, mendesak jiwa ini untuk membaca dan mencari buku yang berkaitan dengannya. kepada mereka yang mudah mendapatkan bahan bacaan tidak menjadi masalah, apatah lagi kepada mereka yang mempunyai wang yang lebih.

kepada adik - adik hambaMU..kepada semua yang suka membaca, di sini dikongsikan sedikit
panduan ringkas tentang teknik membaca yang berkesan. antaranya ialah :

1. sediakan semua peralatan yang akan digunakan untuk aktiviti membaca. di antaranya kertas kosong, pen, pensil, pemadam, pembaris dan sebagainya.

2. sediakan dengan secukupnya bahan yang akan dibaca seperti buku, majalah, nota kelas dan sebagainya.

3. pilih tempat yang sesuai untuk melakukan proses membaca. tempat itu hendaklah kurang gangguan dan kebisingan, tidak terlalu panas dan selesa untuk belajar.

4. untuk melancarkan proses belajar, anda perlu menetapkan tajuk tertentu yang hendak dibaca.

5. tetapkan jumlah muka surat dan jangkamasa diperlukan untuk menyelesaikan aktiviti membaca bahan itu.

6. duduklah dengan cara yang betul. anda boleh memberi tumpuan yang baik dan dapat membaca dengan lebih lama dan berkesan. anda digalakkan duduk di atas kerusi yang berkeadaan tegak dan lurus.

7. tumpukan perhatian dan fikiran anda terhadap bahan yang akan dibaca. mula dengan doa, supaya fikiran anda tenang dan mudah memahami apa yang akan dibaca.

8. gunakan pensil atau jari anda sebagai penunjuk ketika anda membaca. dengan menggunakan penunjuk akan dapat mengawal pergerakan mata dan kadar kelajuan membaca. penunjuk juga boleh menolong menumpukan perhatian kepada bahan yang sedang dibaca dan meningkatkan kadar kelajuan membaca. justeru itu, anda dapat meningkatkan kefahaman semasa membaca.

9. semasa membaca, anda perlu memberi perhatian yang khusus terhadap jadual, rajah dan data - data kerana bahan - bahan ini sangat penting dalam meningkatkan kefahaman anda.

10. semasa membaca, jangan lupa membuat catatan - catatan yang penting.






beberapa teknik atau kaedah membaca telah diperkenalkan oleh beberapa orang pakar, antara dua teknik tesebut adalah :

i. KAEDAH MEMBACA BS3
-melibatkan 4 peringkat
a. browsing
tinjauan awal untuk membolehkan pembaca menilai kesesuaian sebuah buku secara sepintas lalu. cara ini digunakan untuk memilih sebuah buku dari perpustakaan dan tidak memerlukan pembacaan keseluruhan buku.

b. scanning
digunakan untuk mendapatkan idea - idea dan isu - isu utama dengan cepat. tumpuan diberi kepada bahagian yang menjadi kunci kepada pemahaman seperti perkataan penting, isi penting, fakta penting.

c. speed reading
membaca secara cepat. tujuannya adalah untuk mendapat sesuatu gambaran keseluruhan.

d. study reading
perlu membaca dengan berhati - hati untuk memahami butir - butir atau penerangan yang kompleks.

selepas memahami, pelajar cemerlang akan meringkaskan artikel kepada perkataan utama dalam bentuk nota, juga akan menjawab soalan pada hujung setiap topik untuk memperkukuhkan ingatan dan pemahaman.


ii. KAEDAH MEMBACA SQ3R
a. survey - menyelidik dahulu
b. question - bertanya
c. read - membaca
d. recitation - cuba terangkan dengan perkataan sendiri
e. review - ulangkaji

rujukan : menuju kecemerlangan belajar - sabri ahmad

0 comments: