Saturday, September 27, 2008

diari kesuma 4

Assalamu'alaikum wbt.. siang 27 ramadhan mulai menjengah ketika ini.. suatu subuh yang redup seperti yang selalu hamba perhatikan selama 10 malam terakhir ramadhan ini. tapi entah mengapa pagi ini terasa hati kesuma ceria memandang matahari dan pepohonan rendang yang ada di persekitaran kolej. subhanallah.. alhamdulillah.. wa la ilaha illallah, allahu akhbar.. ada beberapa kisah yang suka hamba kongsikan YA ALLAH bersama pembaca blog nur kesuma selama beberapa hari pencarian lailatulqadar ini. ringkas saja ceritanya tapi menarik bagi hamba. moga ALLAH memberikan hidayah dalam setiap ilmu yang kita pelajari bersama.


kisah asrar 1


akak : alangkah indahnya kan ma..jika akak dapat menjadi wanita yang paling lembut akhlaknya, paling sopan tindakannya, paling cantik orangnya... maksud akak menjadi hamba ALLAH, muslimah yang indah akhlaknya lagi menjadi pencinta dan dicintai ALLAH.. da hampir akhir ramadhan ni, bila akak cuba muhasabah diri ternyata seperti tidak berubah lagi akhlak akak ni.. akak menyimpan azam sebenarnya nak mengubah akhlak ni menjadi yang lebih baik dari sebelumnya.. adakah akak tidak berjaya memanfaatkan ramadhan kali ini dengan sepenuhnya..? apa pendapat ma?


adik : akak ni... entahlah akak.. tahu tak, sebenarnya akak dah mencapainya. YAKNI DALAM CERITA AKAK SENDIRI, YAKNI DALAM KISAH HIDUP AKAK SENDIRI..

akak : apa maksud ma? akak kurang faham..

adik : sukarnya kita menjadi manusia yang sempurna serba - serbi..tentu saja akak maklum kan akan hal ni.. tapi, anggaplah akak memiliki akhlak seperti yang akak idam - idamkan itu dalam kisah hidup akak sendiri, agar akak berasa lebih bahagia terimalah hakikat bahawa akhlak akak dah baik tapi itu hanya dalam dimensi hidup akak sendiri tapi jangan gabungkan insan lain dalam cerita hidup akak kerana selamanya akak tak kan mendapat gelaran yang akak idam - idamkan. sentiasa ada insan lain yang jauh lebih baik dari diri kita meskipun kita merasa dah menjadi yang terbaik dalam hal tertentu.. wallahu'alam.


kisah asrar 2


bibir : semalam lailatulqadar..


hati : tiap - tiap malam adalah lailatulqadar di bulan ramadhan..

bibir : tak. salah tu..


hati : wallahu'alam..

bibir : mesti tak baca lebih hadith dan sirah ni.,


hati : bukan hati tiada membaca hadith berkenaan malam qadar tetapi bagi hati punyai pendefinisian sendiri juga., beribadah dalam bulan ramadhan yang pentingnya ikhlas.. siapa lah yang tidak ingin menemui malam qadar, tetapi andai sekadar menemui belum memuaskan hati lagi... hati nak menikmati lailatulqadar bukan hanya menemuinya..


hati : tiap - tiap malam ramadhan bila hati ikhlas kepada ALLAH boleh saja dengan kehendakNYA menjadi lailatulqadar istimewa khusus untuk hati dari ALLAH.. wallahu'alam. ALLAH berkuasa berbuat apa sahaja mengikut keinginanNYA.

bibir : o.. o.. o.. jadi hati..biar ikhlas mencari dan menikmati lailatulqadar..





bersambung...



0 comments: